Juryrapport fotowedstrijd

Het Juryrapport over de fotowedstrijd in het kader van de Literatuurprijs Zeist 2018

In het kader van de vijfde schrijfwedstrijd voor de LiteratuurPrijs Zeist 2018 is er ook een ‘bijbehorende’ fotowedstrijd uitgeschreven. In augustus 2018 kwam een aantal enthousiaste smartphone fotografen bijeen in de bibliotheek van Zeist. Onder leiding van Mel Boas (fotograaf) en Jelle Verhoeks (medewerker bibliotheek) volgden zij een snelkook-workshop over fotografie.
De opdracht luidde: maak een zwart-wit foto bij één van de dertig geselecteerde gedichten voor de bundel van de LiteratuurPrijs Zeist 2018.
 
De jury en de beoordeling
Mel Boas en Jelle Verhoeks vormden gezamenlijk de jury. Ze werden zeer verrast door het niveau en de kwaliteit van de inzendingen. Alle inzenders hebben de tekst van ‘hun’ gedicht op zich in laten werken en vervolgens weten om te zetten in een beeld. De meesten hebben de mogelijkheden van het werken in zwart wit volledig benut, en deze eis gebruikt om een extra dimensie  aan de beelden toe te voegen. Opvallend is dat de afgebeelde personen op veel van de foto’s niet herkenbaar in beeld zijn gebracht. Slechts in een beperkt aantal gevallen heeft dit ook meerwaarde: en dit is ook zeker het geval bij de winnende foto.
 
Winnaar
De fotograaf die het beeld bij het gedicht De Moeder maakte, heeft knap gebruik gemaakt van tegenlicht en een laag standpunt. Hierdoor wordt de blik van de kijker ‘gestuurd’ en houdt de maker  de aandacht vast. Sommige elementen in de compositie (zoals de verticale lijn achter het hoofd) lijken daar onbedoeld terecht te zijn gekomen. Maar wie langer kijkt, ziet dat ook deze een rol vervullen in het lijnenspel. Een foto waar over is nagedacht, zonder dat deze geënsceneerd overkomt en waarbij de gekozen vorm het verhaal van de foto ondersteunt. De terechte winnaar: Karina van den Broek.
 
Eervolle vermelding
Een eervolle vermelding is er voor de maker van de foto bij het gedicht Nuit Blanche. Ondanks het feit dat het beeld vrij letterlijk naar het gedicht verwijst (de tekst is zelfs in het beeld opgenomen), is de gekozen invalshoek origineel: de fotograaf lijkt in de huid van de schrijver gekropen te zijn. Daarnaast is er veel aandacht besteed aan de compositie en de belichting. Een fraaie foto, gemaakt door
Tonnie Eickhoff-Cokken.
 
Dit rapport is, mede namens Mel Boas, opgesteld door Jelle Verhoeks.